e-Penyata Gaji

BERKONGSI PENGALAMAN DENGAN SEORANG GURU ....KITA BAGAIMANA?

Diugut Anak Murid Sendiri..



Aku macam nak ketawa dua tiga hari ni..why? Bayangkan one of my student ugut aku semata-mata sebab aku denda dia kerana tak bawa buku ke sekolah. Bayangkan pelajar yang sama tak berminat nak belajar, tak bawa buku teks dan buku nota, bercakap masa aku tengah mengajar dan menganggu kawan-kawannya yang lain. Apakah wajar kalau aku jadi cikgu yang hanya terus mengajar tanpa apa-apa respon dengan jenis murid yang begini semata-mata sebab aku dah penat nak menegur? Jawab aku..maaf this is not me..

Aku akui kelas ni baru dua bulan aku ambil dari guru asalnya. Berbeza dengan kelas-kelas yang aku latih dari awal tahun, kelas ini agak sukar mahu dikawal. Aku tahu banyak sangat cabaran mengajar kelas-kelas yang ke belakang kerana mereka semuanya tidak berminat mahu belajar. Ditambah lagi dengan masalah disiplin mereka yang sering membuat ramai cikgu-cikgu pening kepala di sekolah.

Berkali-kali aku katakan dengan diri aku sendiri, yang tak pandai belajar tak mengapa..boleh diajar..tapi kalau murid biadab, guru MUSTI mengajarnya. Bukan hanya berdiam diri atau membiarkannya sahaja. Jika seorang murid biadap dengan gurunya, kemungkinan besar dia mempunyai sikap yang sama terhadap ibubapa dan adik beradiknya di rumah.

Bayangkan pelajar ini sering memberi alasan yang sama tidak bawa buku. Aku pun dah muak mendengar alasan yang sama. Jadi bila aku periksa beg sekolahnya..apa yang ada? Nothing at all. Hanya ada dua batang pen sahaja yang mungkin takkan berguna tanpa sebarang buku. Jadi jenis pelajar yang bagaimanakah sehingga langsung tak bawa buku ke sekolah? Usah katakan buku teks, buku tulis pun dia tak bawa. Beg sekolah dibawa hanya untuk ditunjuk-tunjukkan pada kawan-kawannya agaknya. Jadi seperti biasa, aku beri dia dua batang pen miliknya dan aku ambil beg sekolahnya. Kata aku selagi dia tak bawa buku-buku ke sekolah, aku takkan beri beg dia. Bukannya susah pun, dia ada dua pilihan. Samaada dia bawa buku atau dia takkan dapat balik begnya. Tapi apa yang pelajar ini pilih? Dia pilih untuk mengugut aku di hadapan rakan-rakannya yang lain.

Apa yang dia buat? Dia tenung aku dengan marah sambil mula mengeluarkan pelbagai kata-kata kesat. Yang paling best dia buat dialog mengugut dalam loghat terengganu. Ini antara dialog dia yang paling gempak.

Dia : Tengok arr kalau aku jupe mung kat luar, mampuih mu aku buat..Siap mung nanti!

Aku terbeliak biji mata dengar ayat yang keluar dari mulutnya. Then apa aku buat? Dengan dialek terengganu juga aku membalas dengan lancar, kejam, sadis dan selamba.

Aku : Oh ada ati nak tunggu aku kat luar? mu pung sama..kalau aku jupe mung kat luar, mapuih mung jugok aku kerjakan. mung ingat mung sorang samseng, aku dok berani? Kalau berani mari la lawan aku kat depan ni.

Aku mencabarnya dengan menggunakan perkataan 'Aku'. Hahaha gempak jugak kan..then lepas tu ada satu beg kosong melayang ikut celah tingkap..ini beg kelima yang aku campak ikut luar tingkap dalam tahun ni sebab kosong takde isi.

Maaflah kalau ada ibubapa yang membaca entry ni beranggapan kata-kata aku terlalu kasar dan ekstrim. Even my mother pun kata aku ni terlalu agresif sebagai seorang guru. Tapi bagi aku yang ada pengalaman mengajar budak-budak begini, kelembutan menasihat sudah tidak ada ertinya bagi jenis pelajar begini. Sepertimana ada pelbagai jenis pelajar di sekolah dengan pelbagai ragam...kaedah untuk menyedarkan pelajar juga perlu pelbagai. Kadangkala kita perlu lembut tetapi kadangkala kita harus juga berkeras dengan mereka.

Bagi aku untuk mengajar pelajar biadab dan 'jahat mulut' begini, kita harus lebih biadab dan jahat darinya supaya dia tahu membezakan siapakah guru dan siapakah kawannya. Kelakarnya satu kelas terlopong tengok aku membalas kata-kata kawan mereka dengan penuh selamba tanpa perasaan takut atau gementar. Apa respon budak itu? Dia diam aje..

Sepanjang aku jadi cikgu, aku dah berhadapan dengan banyak ragam pelajar begini.Tahun ni sahaja aku dah berlawan mulut dengan ramai pelajar yang sewaktu dengan pelajar yang biadap ini.

Bagi aku, kebanyakan yang kuat melawan sebenarnya dalam hati mereka adalah pelajar yang penakut.. Aku paling faham tentang itu. Mereka bangga kalau berjaya menakut-nakutkan cikgu. Tapi kalau ada cikgu yang melawan mereka sekali sahaja, mereka takkan berani lagi bersuara..buktinya? keesokkannya pelajar itu sentiasa mengelak diri dari berjumpa aku kat sekolah..hahaha aku nak tengok aje sampai bila dia mengelak..Mapuihh mung kalu aku jupe!!! (Sedap pula ayat camgitu kalau disebut berulang-ulangkali..haha try ler).

4 ulasan:

fazila79 berkata...

student sekarang banyak tak respek cikgu....

imkembara berkata...

bebudak tu memang cam tu..susah hukum ajer dia orang..rejam sampai mati ..habis cerita....

Tanpa Nama berkata...

jangan buat mcm tu. didik la elok2. mungkin dia kurang didikkan kot.

hafizah berkata...

saya merupakan seorang pendidik...sy rasakan tindakan cikgu mmg wajar, kerana kalo x diajar dr sekarang bila di peringkat lebih tinggi, lagi kurang ajar....sy kagum dgn cikgu, kerana nak cari cikgu yg berani mcm cikgu sekarang amatlah kurang...semoga cikgu sentiasa dilindungi didunia & akhirat..amin.